Lööpit
Etsitään kouluun liittyviä uutisia ja keskustellaan niistä. Tutustutaan uutisten otsikointiin. Keksitään pienryhmissä lööppejä, jotka liittyvät omaan kouluun (esim. Tällä viikolla jälkiruokaa joka päivä! Oppilaat lakossa - pulpetit takaisin! Koulussa nukutaan päiväunia!). Suunnitellaan ja esitetään lööppeihin liittyvät still-kuvat muille. Yksi still-kuvan oppilaista lukee lööpin ääneen.
Haastattelut
Oppilaat keksivät kouluun littyviä kysymyksiä (esim. Miltä tuntuu, kun loma loppuu ja koulu alkaa? Mitkä asiat koulussa innostavat? Miten koulun sisäilmaongelmat voitaisiin poistaa?). Oppilaat haastattelevat aluksi luokkakavereitaan ja sen jälkeen muita koulun oppilaita. Haastatteluvastauksista voidaan koostaa esim. video tai tehdä uutislehti luokan seinälle.
Uutislähetys
Tehdään yhdessä omat uutiset. Keksitään uutisille aiheet ja jakaudutaan toimituksiin, jotka lähtevät tekemään juttuja valituista aiheista (esim. koulun liikuntapäivä, toiveruoka, rehtorin esittely, kierrätys). Tehdään haastatteluja, keksitään kiinnostavia otsikoita, kirjoitetaan uutisjuttuja sekä otetaan uutiskuvia. Suunnitellaan uutistunnus sekä uutisten nimi. Valitaan uutistenlukijat ja kuvataan oma uutislähetys, joka esitetään projektin lopuksi koko koululle!
perjantai 21. kesäkuuta 2019
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
OPS - yhteiskuntaoppi
YHTEISKUNTAOPIN opetuksessa Tutustutaan yhteiskunnan toimintaan mm. yksilön ja perheen näkökulmista. Perehdytään työntekoon sekä ammateih...
-
YHTEISKUNTAOPIN opetuksessa Tutustutaan yhteiskunnan toimintaan mm. yksilön ja perheen näkökulmista. Perehdytään työntekoon sekä ammateih...
-
Ketä esitän? Oppilas valitsee mielessään jonkin perheenjäsenen (esim. pikkuveli). Sen jälkeen hän esittää tai antaa vihjeen parilleen, ...
-
Lööpit Etsitään kouluun liittyviä uutisia ja keskustellaan niistä. Tutustutaan uutisten otsikointiin. Keksitään pienryhmissä lööppejä, jotk...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti